Tuesday, December 28, 2010

Koleksi Puisi 2

Assalamualaikum...

Puisi2 kat bawah nih ku hasilkan sendiri mengikut mood.. terasa nak menulis baru terhasilnya puisi nih.. tak bole dipaksa2.. mmg tak kua idea... harap2 rakan2 dapat mhayati puisi2 ku ini...


Satu Peralihan
Teman..
Sukar bagiku untuk meluahkan..
Apa yang ku pendam selama ini
Ku harap perihal yang bakal ku luahkan ini
Tidak membebani mu dengan permasalahan
Terpulang pada mu bagaimana untuk menilainya
Ku harap kau dapat belajar menjadi insan
Yang sempurna di mata insan lain..

Teman...
Hari-hari yang mendatang
Begitu sukar untuk ku hitung
Perihal teman-temanku tak pernah ku hiraukan
Tapi aku berpijak di bumi nyata
Aku sedar temanku sedang hanyut
Hanyut dibawa arus persahabatan

Teman..
termenung aku sejenak…
lalu terlintas difikiran
Adakah semua perbuatanmu itu, sifat sebenarmu?
Atau kau telah berubah?
Mungkin kau mengalami satu peralihan usia
Aku sabar melayani kerenahmu teman
Aku terlalu menjaga hati teman-temanku
Sehinggakan hati dan perasaan ku terluka..
Aku belajar menerima segala teguran
Tapi, kadangkala sikapmu keterlaluan
Kau suka meminta nasihat..
Tapi nasihat yang diberikan
Tak pernah kau kotakan
malah kau suka
menegakkan benang yang basah
kau tidak pernah memahami hati temanmu..

Teman…
Kita terlalu leka
Dengan dunia khayalan ciptaan kita
Hinggakan kita menepis setiap nasihat
Yang dicurahkan..
Jangan memberi alasan kita yang terbaik
Kita tidak mampu lakukan apa saja
Yang melebihi batasan…
Kita manusia biasa hanya menumpang
Di bumi CiptaanNya..

Teman…
Keegoan bukan lambang kemegahan
Keegoan satu lambang kebencian
Mengapa tanamkan sifat itu?
Suatu hari kita akan tunduk dengan keegoan..
Bersyukur dengan apa yang kau miliki
Agar kau tidak kehilangan sesuatu yang berharga
Tanamkan sifat merendah diri
Dan kesederhanaan
Agar hidup ditemani ketenangan
Sabar dengan kerenah yang mendatang
Belajar dari kelemahan diri
Agar kita tidak kesal dengan apa
Yang bakal kita tempuhi nanti..

Teman..
Aku tidak mampu mengariskan jalan hidupmu..
Semua ini terpulang padamu teman
Hanya dirimu sendiri dapat mengubah..
Insan lain hanya mampu memberi dorongan..
Hanya satu pesanku
Belajarlah menghormati orang lain
Agar orang lain dapat belajar menghormati kita..

-Along’sh-


Insya-Allah
Aku masih seperti kelmarin
Kesedihan, kegagalan dan penderitaan
semua ini atas kekuasaanNya
aku hanya insan kerdil yang hanya mampu berusaha
Bertawakal dan berdoa agar hidup ini
diberi hidayah dan pedoman..

Aku masih seperti semalam
aku bersyukur kehadrat Ilahi kerana
diberi peluang untuk bernafas di bumi ciptaanNya
dan diberi petunjuk dikala kebuntuan…
aku bersyukur padaNya
sesungguhnya ujian yang datang itu
mengukuhkan lagi iman
dan menguatkan pendirianku….

Aku masih seperti hari ini
hanya mampu ku tampilkan
peribadi insan yang berilmiah
dan menghambakan diri kepadaNya…
aku redha dengan apa yang telah tersurat
di dalam perjalanan hidup ini…
jika ini jalan terbaik bagi ku
akan ku terangi dengan cahaya ketabahan
walauapa pun rintangan, aku tetap berdiri teguh
semua ini adalah satu permulaan dalam kehidupan

Insya-Allah….
Aku adalah insan yang sama pada hari mendatang
akan ku cekalkan semangat
agar ianya tidak patah dipertengahan jalan
hanya doa mengiringi ketabahan bagi menguatkan semangat
Sesungguhnya… aku memihak kepada kebenaran..
Temanku keceriaan, sahabatku senyuman
Kesabaran, rakan dikala kesunyian
walauapa pun terjadi
anggaplah semua ini satu ujian dariNya
Dan terimalah aku dengan seadanya… Insya-Allah.

-Along’sh-


Erti Sebuah Kehidupan..
Deruan angin menerpa wajah
Sejuk nyaman terasa dingin
Begitu indah alam ciptaan Ilahi
Mencuit kalbu menyentuh rasa

Suasana diselangi gelak tawa
Nyanyian merdu menghibur hati
Boneka biru berkumandang merdu
Petikkan gitar berirama melodi
Daun ditiup umpama seruling
Lagu didendang menjadi ikutan
Siapa mendengar pasti terhibur
Mendambarkan seribu makna tersirat

Lawak jenaka mengambil hati
Nasihat umpama buluh perindu
Teguran membina membentuk peribadi
Jadikan kebaikkan tunggak utama
Jadikan keburukkan musuh durjana
Tersentuh rasa keinsafan diri
Menyedari apa yang telah terjadi

Hadir ia menyinar kehidupan
Membawa segumpal cahaya sinaran
Memberi sekuntum senyuman keikhlasan
Pulang ia meninggalkan kedukaan
Ditemani manik-manik jernih
Pesan ia hanya Satu
Belajarlah mengenal erti sabar..
Agar sabar mengatasi segalanya

Perjalanan pasti akan diterangi kebahagiaan...
Suasana dikelilingi hutan rimba
Jauh dari bising desa
Ditemani bunyi cengkerit malam
Siang diselinging bunyi reriang
Deruan air terjun menerpa batu
Binatang liar berkeliaran mencari mangsa

Apa yang dicari? Matlamat hidup
Apa yang ditemui?
Pengalaman yang tak dapat dibeli
Belajar dari kisah silam
Mengenal erti kehidupan
Belajar erti berani agar tidak
Diselubungi ketakutan
Adakah insan lain seperti ia?
Mungkin ada tapi tidak sama..
Kasih sayang diberikan sama rata
Kemesraan dirasa belaian diterima
Betapa kami bahagia disampingnya
Hanya mampu kami berikan
Secebis doa
Agar ia dicucuri rahmat
Dan ditempatkan bersama-sama
Orang yang beriman

Al-Fatihah……..

@@Along'sh@@


KU CARI DAMAI DIHATI.. 


Dikeheningan senja
yang melabuhkan tirai
didada langit kemerahan
kicauan burung pulang ke sarang
tiupan sang bayu senja menghembus wajah
nyaman terasa

Aku..?
tetap setia di sini
mencari sesuatu yang hilang
ku imbas cerita duka
ku tilik cerita suka
dihati mengamit kerinduan
menusuk sanubari perempuanku…

Ku cari damai dihati
ku cari ketenangan abadi
mampukah aku miliki…
mesti indah
mesti bahagia..
adakah aku mampu rasai…?
suatu hari aku pasti temui
apa yang aku impikan
kepada-Mu Ya Allah..
aku bermohon
moga hari esok bakal ku temui
damai dihati
moga kedamaian milik ku jua…
Insya-Allah….

♥Along’sh♥

No comments:

Post a Comment