Monday, March 12, 2012

Setahun Berlalu... selepas minum iodin trapi

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Alhamdulillah... Dengan izin Allah dapat kita bersua kembali setelah lama catatanku terhenti seketika... dan ucapan ribuan terima kasih kepada pengunjung yg sudi berkunjung ke blog ku yg tak sberape ini... terima kasih juga kepada rakan2 yg mengirim mesej kat FB.. dan mendoakan kesihatan dan kesejahteraan ku... rasa amat2 terharu sgt...  Insya-Allah hari nih aku ingin berkongsi sedikit catatan setelah setahun berlalu selepas minum iodin terapi... ape yg berlaku? ada perubahan ke? atau adakah tirot tu masih ada lagi... setiap soalan rakan2 aku cuba jawab dengan sebaiknya... harap2 dapat mhilangkan sedikit keresahan n kerisauan d hati rakan2 yg mengalami masalah yg sama spt ku  ini....

19 Jan 2011 tarikh yg tak pernah luput dalam ingatan ku.. setahun telah berlalu.. tapi kenangan minum iodin masih segar dalam ingatan.... aku juga spt teman2... penuh debaran utk menempuh tempoh satu tahun selepas minum iodin, adakah aku akan sembuh 100% atau adakah hormon tairot masih ada dalam darahku ini... tanpa jemu... tanpa cuak.. aku sentiasa jumpe doktor pakar dan tidak lupa utk makan ubat... Carbimazole 5 mg (2 biji sehari) tanpa jemu... aku jadikan ubat itu makanan wajib ku setiap pagi sbelum menjamah sebarang makanan lain.... setiap kali aku jumpe doktor aku sentiasa berdoa agar aku sembuh 100% ... tapi... Allah lebih tahu ape yg terbaik utk ku... mungkin juga ini satu ujian buatku agar lebih tabah dan kuat tempuhi hidup ini... setelah 8 bulan berlalu selepas minum iodin... doktor mengesahkan hormon tairot masih ada dalam darah... walaupun sdikit.. aku disarankan utk minum iodin sekali lagi pada tahun ini 2012... aku cuba tangguhkan dulu... tarikh temujanji seterusnya pd bulan 10 nanti.. doktor akan bagi tarikh utk minum iodin skali lagi... 2 bulan lepas, aku ada jumpe doktor... keputusan darah normal... tapi tetap juga kena minum... sbb menyukarkan aku utk mengandung... mula2 pikir tak nak minum.. tapi berkali2 aku pikir tanpa jemu dan keputusannya... aku akan minum skali lagi utk kebaikkan aku juga... kenape tak nak? aku tak tahan bab berpantang... huhuhu.. xbole makan makanan masin.. tak boleh buat itu.. tak boleh buat ini selepas minum iodin.... tapi... aku kena berani tempuh smua ni... tahun nih masuk 12 tahun usia pkahwinan ku... dan... maknanye dah masuk 12 tahun juga la aku belum menimang cahaya mata... dan bila aku lihat kesabaran suami ku menanti cahaya mata pertama kami... aku nekad utk minum iodin skali lagi... aku bersyukur kerana mdapat seorang suami yg cukup2 sabar menanti tanpa jemu... dan tak jemu menasihatiku dikala aku perlukan seorang teman utk aku bkongsi kesedihan... terima kasih my hubby.... rasanya tak salah aku berkorban utk minum iodin skali lagi.. skurang2 nya aku berikhtiar... 

Dalam tempuh satu tahun selepas minum iodin... aku smakin aktif berkeje.... menyibukkan diri dengan kraf...    bengkak dileher memang tidak kelihatan lagi... dan aku lebih sihat berbanding sbelum minum iodin... cuma ada ketika sahaja aku mengalami stress tlampau... mungkin kesan dari kandungan tairot masih ada dalam darah... aku cuba dekatkan diri pada Allah... agar dapat mgurangkan sdikit stress yg ku lalui... ada ketika aku cepat letih... emosi tak stabil... tapi simpton itu jarang berlaku selepas minum iodin.... mungkin pelik bunyi ayat di ataskan.. ok, nanti aku jelaskan... stiap pesakit yg mengidap penyakit tairot.. hanya mereka shj yg tahu ape yg berlaku pd diri mereka.. contoh: mereka cepat terasa... emosi cepat tersentuh... cepat marah... slalu pikir yg bukan2... tak berape confiden dan mcm2 lagi yg mereka lalui melibatkan kawalan hormon... kalau senang cerita.. hormon tairot yg mengawal mental pesakit tersebut... mereka lakukan ssuatu diluar kawalan... aku ada seorang kawan yg mengalami sakit tairot.. dan ia mengalami sdikit masalah tekanan mental kesan dari gangguan hormon tairot tersebut... beliau buat p'bedahan utk buang tairot tersebut.. selepas buang dah takde lagi masalah yg dialami ketika ada tairot... masa tu aku belum lagi mengidap penyakit tairot.. aku cukup2 hairan mcm mn dia boleh terlupa ape yg dia lakukan... dia jadi seperti orang lain.. tapi.. bukan semua pesakit tairot akan mengalami perkara yg sama... terpulang kepada pesakit mcm mn nak mengawal emosi mereka... bila aku kena penyakit ni... aku cuba kenal ttg penyakit ini terlebih dahulu.. dan aku latih mental aku lawan perkara yg tidak diingini berlaku... aku cuba didik emosi... kawal perasaan.... cuba elak dari stress yg terlampau... selalu makan ubat tanpa jemu.... yang paling penting jangan berputus asa... sentiasa berdoa dan terus berdoa pd  Allah agar suatu hari penyakit ini dapat disembuhkan ... Insya-Allah.... 

Mengikut kata doktor.. bukan semua pesakit kena minum iodin sebanyak 2 kali seperti aku... ada tu yg minum 1 kali dah sembuh 100%... kebetulan hormon tairot dalam darah aku berlebihan.. iodin yg aku minum  stahun yg lalu tak dapat memusnahkan keseluruhan kandungan hormon tairot dalam darah aku.. jadi masih tertinggal bakinya... itu yg menyebabkan aku kena minum iodin skali lagi.. harap2 kali nih aku dapat sembuh 100%.. Insya-Allah.. rakan2 jgn lupa doakan aku sembuh ye.. terima kasih byk2....

Diharap perkongsian kecil dari ku ini dapat memberi sedikit info dan mengurangkan kerisauan dan keresahan yg rakan2 lalui... aku juga manusia biasa yg tidak dapat lari dari rasa resah, gelisah dan kesedihan... cuma bila dihimpit semua perasaan tu.. aku cuba keluar dari kepompong kesedihan... aku cuba cipta kegembiraan utk melupakan apa yg aku lalui.. kalau rakan2 kenal aku diluar sana.. aku bukan seorang yg penyedih ... sentiasa ceria dan peramah... sehinggakan  orang tak tahu aku sbenarnya mengalami masalah kesihatan... jadi jgn jadikan penyakit yg kita lalui ini satu bebanan yg boleh merosakkan kehidupan kita dan keluarga... hidup harus diteruskan.... Insya-Allah.. ada sesuatu yg indah menanti kita di hadapan... ceria2 slalu... salam sayang dari seorang teman ... Sabariah Jusoh (^___^)


33 comments:

  1. saya baru sebulan lepas minum RAI...
    tapi saya rase badan tetap seperti dulu...
    mesti saya pon kene minum lagi sekali...

    selalu bersabar dengan dugaannya....

    ReplyDelete
  2. ada perubahan tak pada bengkak dileher? mcm situasi sy ari tu.. dalam masa sbulan bengkak dah xder.. 2 @ 3 kali jumpe dortor baru dapat tahu hormon tairot masih ada lagi... huhuhu

    ReplyDelete
  3. saya tairot memang xde bengkak kat leher...
    bln 6 ni baru cek darah....tp skrg ni mmg xde ap2 perubahan lepas minum RAI tu..

    ReplyDelete
  4. ada tak doktor syorkan makan ubat Carbimazole slepas minum iodin?

    ReplyDelete
  5. tak ade...
    saya dah lebih setahun tak makan ubat sebab tairot saya ok..dalam masa setahun tu saya amalkan minum gamat (keluaran HEALIN tu).Saya dah buat uji kaji dengan diri saya ni dua kali...bila saya stop makan gamat tu tairot saya ada balik..tapi kalo saya amalkan tairot saya normal..tapi disebabkan gamat tu mahal saya nak cuba la RAI...

    ReplyDelete
  6. bg pendapat sy baik shah cuba minum iodin.. mn tahu boleh sembuh 100%.. skurang2nye shah mcuba.. nanti tak perlu lagi risau pasal pyakit nih... walau pun penyakit nih tak byk kerenahnye.. kita tetap juga pikir pasal dia... kasang2 bole mganggu aktiviti sharian bila rasa letih mganggu... penyakit nih kadangkala bole jadi cepat letih dan tak bermaya...

    ReplyDelete
  7. arelongsh
    saya pesakit tiriod jgk..baru 3 bulan lepas minum iodin..tapi setakat nie tiada perubahan apa.
    Baru2 ni ad kwn tairot jgk pegi hospital swasta...doktor suh die operate, die tanye doktor tu pasal minum iodin nih...doktor tu ckp doktor tu tak galakkan minum iodin sebab kalo kita minum iodin tu tak sembuh kene minum balik dan tak sembuh jugak nanti kawasan yang ada hormon tiriod tu akan keras sebab proses minum radioaktif tu..dan terpaksa kene operate jgk..tapi kalo masa nih kene operate dah susah sbb dah keras..lagi byk risiko...harap akak boleh tanye doktor pasal nih dulu sebelum minum kali kedua...saya pon nak kepastian jugak pasal benda nih...

    ReplyDelete
  8. Terima kasih dik... satu pkongsian utk semua teman2 yg mgalami masalah yg sama... Insya-Allah dalam bulan 6 nanti akak ada temu janji ngan Pakar.. akak akan tanya pasal pkara nih.. nanti ape2 cerita akak akan kongsi dalm blog nih nanti... terima kasih byk2 dik sbb bagitahu info yg cukup bermakna buat akak...

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. saya pun ada bengkak di leher dan masih menunggu checkup kedua. dua tahun lpas doctor sahkan mmg ada tiroid tp xikut nasihat bulan2 kene apoiment amik darah. badan mmg slalu letih, emosi mmg sensitif, balik keje mmg tak larat nk buat apa pun. setiap bulan msti demam atau selsema smpai husband tegur setiap bulan mesti sakit. kalau nak sakit mesti tekak rasa mcm terbakar dan mcm ada sesuatu tersangkut di leher ni.
    bulan depan genap setahun berkahwin tp masih tak pregnant. husband ada juga berkata2 tp sy diamkan aje, sampai satu tahap saya kata pada husband supaya jangan terlalu banyak bertanya sedangkan tahu jawapannya. sya kata tak redha dengan takdir Allah swt klo pertikaikan smuanya sbb Allah dh takdirkan kami bersama pasti ada hikmahnya. Alhamdulillah, sekarang dia lebih memahami sya seadanya dan saya kawal diri sya spya jd seorang yg lebih positif wlau dlaman sy memberontak.

    ReplyDelete
  11. terima kasih debu suci, coz sudi bkongsi cerita.. akak alu2kan... sama mcm akak bab anak nih yg kadang2 buat air mata menitis... siapa yg tak nak anak.. kita sdiri yg mgalami lagi trasa pasal benda nih... sokongan suami sgt2 diperlukan time kita mcm nih... nak sgt suami mmahami masalah yg kita lalui.. kita tak pernah minta akan diuji sbegini.. n akak harap adik tdk bputus asa utk berubat... akak doakan smoga adik cepat sembuh n dpt timang cahaya mata nanti.. amin... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis da bpe lama mnum iodin?kawin da bpe lama?sedih kan kta dpt sakit cmni..sy lgi la bru kawin 2bln tba2 kena mnum iodin

      Delete
  12. tm ksh ats pkgsian ilmu&pengalaman..maaf tpggl utk menyelit..sy jg antara insan yg diuji dgn penyakit ini, tp ia dh jd kanser, bkn tiroid biasa..dh operate sept lalu..skrg tumbuh balik, dan 7 jan lalu minum iodin utk matikn sel kanser yg dh merebak..tp sy mgkn dlm klgn yg btuah kerana smpt mnghadiahkan spasang chy mata buat suami sblm disahkan ada pnyakit ni& dnsihatkn dr mengandung buat smntara wktu sbb rawatan RAI ini..bg yg dh lama ada bgkak dileher tp xskt(mcm sy, lgsung xsakit wlu dh 12 thn bgkak ni wjd) tp bila cek upanya dh jd kanser..trs buang& lakukan rwtn spttnya jgn btangguh lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam akak..sy pn ad pnykt mcm akak..bru lpas operation,sy ingn brtnya bbrapa soaln,hrap akak sudi hbngi sy..0139323436

      Delete
  13. terima kasih dik atas pkongsian cerita... Insya-Allah.. akak doakan agar adik cepat sembuh dan menjalani kehidupan seperti biasa bsama keluarga tcinta... amin.. :)

    ReplyDelete
  14. terima kasih dik coz sudi bkongsi pgalaman utk tatapan rakan2 yg mungkin mcari sdikit maklumat tentang pyakit tairot ni... Akak doakan moga adik cepat sembuh dan dapat mjalani kehidupan seperti biasa bsama keluarga tcinta.. :)

    ReplyDelete
  15. suami saya adalah pesakit grave tyroid. Allah aje yg tahu perasaan saya dan keluarga. simtom2nya membuatkan keluarga kami bagai dihujung tanduk.

    suami saya akan minum iodin pada 2-3 bulan nanti. harap dapat sembuh sepenuhnya. doakan agar kami dapat kembali kebahagiaan.

    ReplyDelete
  16. Sama2 kita doakan suami saudari sihat spt biasa.. dan saudari kena banyak2 bsabar n jangan putus bdoa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak nk tnya lgi ni masa g mnum iodin tu suami akak da fhm n tahu smua ke psal iodin??

      Delete
  17. Saya mghidap pnyakit tiroid sudah hampir 5 tahun..doktor mngesyorkan saya meminum air iodin..baru baru ini saya telah minum air iodin itu..saya ini seorang yang begitu kurus...soalan saya adakah saya akan sihat dan dapat gemuk setelah meminum air iodin tersebut??? Saya baru berumur 18 tahun..

    ReplyDelete
  18. Saya disahkan ada tiroid selepas bersalin...saya dapat tau selepas anak dah masuk 7 bulan n doktor sahkan hyperthyroid...sekarang dah lebih setahun buat rawatan...tiap bulan cek darah n makan ubat..tapi skrang dah back to normal selepas saya makan sne..sakit ni mmg buat kita cepat marah, sakit n lenguh2 badan, period jadi ckit n byk lagi la...

    ReplyDelete
  19. adik jgn risau.. lepas minum iodin Insya-Allah bandan akan jadi sihat... akak skrg dah berisi.. bulat... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak mendadak sgt ke berat badan kta naik lpas mnum iodin??takutnyaaa..sy stress ni tgk bdan naik mndadak lpas mnum iodin

      Delete
  20. bila mengidap penyakit tairot nih.. kena byk2 bsabar.. sbb byk perkara blaku diluar jangkaan kita... kadang2 kita tak mjangka apa yg kita lakukan itu dsebabkan hormon tairot... pasangan kita perlu byk memahami dan sentiasa memberi sokongan moral pd kita... pengidap tairot ni sensitif sgt... jadi harap sgt pasangan jgn cepat melenting.... kena byk2 bsabar.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis , bole share x pengalamn buat Rai kali ke2 ?

      Delete
    2. Sis , bole share x pengalamn buat Rai kali ke2 ?

      Delete
  21. Salam.. Sy jg phidap hyperthyroid,da 5 thun lebih,sy da ada 2 org ank.hujung bulan 2 ni sy kena bgi jwpn kat doc pkar sama ada nk buat Rai @ x ? Mcm2 bmain d pikiran.. Prkra ni buat sy stress slalu.smakin tiba wktu nk jumpa doc tmbh la bdebar2.. Doc da lma cdgkn sy buat Rai ni..alasan yg sma je sy bg"nanti la doc" x tau da nk ckp apa... Akibt selalu dgr kata org,klu buat Rwtn ni byk sgt kbrukn nya.. Suami blik2 suru buat je Rai tu..mna tau baik tuk sy kata nya ... Emmmmm

    ReplyDelete
  22. Salam.. arelongsh ada fb x? Jom join laman fb tairod dan anda.. di ditu ada ramai kwn2 yg senasib dgn saya dan anda semua.. in shaa Allah..

    ReplyDelete
  23. Salam...btl ke kena buat operate baik lg dr minum iodin? Sbb sy dinasihatkan minum iodin ne,tp td sy baca ada yg kata baik lg operate... Tlg jelaskan.

    ReplyDelete
  24. saya salah seorang yang penah minum rai...selepas minum rai, setiap 3 bulan kene cek darah. alhamdulillah selepas minum rai tairot saya normal.Bagi sesiapa yang kene minum rai, pada saya lagi baik minum daripada operate buang tairot tu..sebabnya kalo minum rai peluang untuk normal 50-50, tapi kalo operate dah tentu xde peluang kerana lepas operate memang confirm kene makan pil tiroksin seumur hidup.

    ReplyDelete
  25. salam.. sy pun ad pnyakit yg sme bru setahun diagnose bln 11 ni bru dpt thu keputusan darah sama ada bley trus ke RAI atau x..blood pressure sy sllu tinggi bler jmpe doc blood pressure tinggi bley effect ke pengambilan RAI ni? maaf la doc sy xterang kan detail sngt psal skit ni

    ReplyDelete
  26. terima kasih atas info kalian...

    ReplyDelete
  27. seronok bca pengalaman2 pesait tyroid.sya pn slh seorg pesakit hypotyroid skrg ni.bru dpt di kesan pada 31.11.2015.skrg ni dojtor tgh bg minum ubt dan sambil2 tu sya minum rumpai laut jgk.25.2.2016 ni bru jmpa pakar utk tgk mc ada lg tyroid o tdk.tlg doakan sya.btul tu sis..kita kena bersbr dan bykkan berdoa dgn Allah semoga kita d sembuhkan.Aamiin.

    ReplyDelete